Västergötlands Fornminnesförening inbjuder till årsmöte
lördag den 9 maj 2015 på Kinnekulle

Vi kommer att besöka både Ledsjö medeltidskyrka som efter en förhärjande mordbrand 2004 genomgått en uppmärksammad renovering och Råbäcks mekaniska stenhuggeri som grundades 1888. Medlemmar i Föreningen Stenhuggeriets Vänner visar stenhuggeriet både med maskiner i drift och handhuggning. Visning av film om stenhuggeriets historia.

Kyrkorummet täcks av en öppen saxtakstol av medeltida modell

Det unika läktarbröstet består av bibeltexter med laserskurna bokstäver

Kyrkorummets plangestaltning är baserad på kvadraten, ovalalen, cirkeln och stjärnan. Alla bänkar är till exempel böjda.

En av stenhuggeriets fyra hyvlar - som alla är renoverade och körbara Vid sekelskiftet 1900 utgjorde arbetsstyrkan närmare 50 personer

09.00 - 10.00 Samling i kyrkskolan i Ledsjö.
Fornminnesföreningen bjuder på kaffe eller te med ostsmörgås
10.00 - 12.00 Årsmöte i Ledsjö kyrka
Ragnar Sigsjö berättar om kyrkans historia och renoveringen efter mordbranden på natten den 5/6 december 2004
Orgelmusik med organist Helena Ambertsson
Årsmötesförhandlingar
Utdelning av Föreningens förtjänstmedalj
12.00 - 12.30 Transport i egna bilar till Kinnekullegården (se karta)
12.30 - 13.30 Lunch (Helgbuffé) på Kinnekullegården med magnifik utsikt. Sallad, soppa, fiskrätt eller kötträtt, måltidsdryck, kaffe/te. Eventuella önskemål om annan mat (t.ex vegetarisk kost) måste lämnas vid anmälan till lunchen senast den
30 april
- se nedan !
13.30 - 14.00 Transport i egna bilar till Råbäcks hamn (se karta)
14.00 - 16.00 Visning av Råbäcks mekaniska stenhuggeri med maskiner i drift

Anmälan till lunchen och guidningen är obligatorisk och måste göras senast den 30 april via e-post till:
receptionen@vgmuseum.se eller per telefon 0511-260 70 eller 260 71 (vardagar utom måndagar 10-16).

Kostnaden för medlem är endast 150 kronor - återstoden bjuder Fornminnesföreningen på. I beloppet ingår kaffe eller te med ostsmörgås, lunch och visningsavgift. Beloppet betalas kontant vid ankomsten och gärna med jämna pengar.
Observera att anmälan till lunchen är bindande - om Du inte kommer måste vi tyvärr debitera Dig i efterskott.

Vägbeskrivning

Om Du vill se kartan i större format - klicka här (kartan öppnas i egen sida)

Om Du vill ladda ner kartan i pdf-format och skriva ut den - klicka här

Ledsjö kyrka
är belägen 10 km norr om Skara invid E20. Kommer Du från söder - tag av innan motorvägen börjar. Kommer Du från norr - ta av där motorvägen slutar

Ledsjö - Högkullen
Från Ledsjö tag vänster mot Lundsbrunn. Efter en km kommer Du till en liten rondell. Kör rakt fram i den och in i Lundsbrunn. Efter Lunds-brunns kurort tag höger mot Skälvum. Efter att ha passerat Sunträlje by kommer Du efter 5 km till R44. Tag höger och kör 3 km mot Götene. Tag sedan vänster i den stora rondellen mot Kinne-Kleva. Kör sedan denna väg totalt 9 km.
2 km efter Österplana kyrka tar Du till höger mot Högkullen. Efter 3 km är Du framme vid Kinnekullegården.

Högkullen - Råbäcks mekaniska stenhuggeri
Stenhuggeriet ligger vid Råbäcks hamn. Från Kinnekullegården åker Du mot norr cirka 2 km då Du kommer ut på en större väg. Här tar Du till vänster och kör en knapp km till en avtagsväg mot Hällekis säteri och Munkängarna där Du svänger till höger. Från den vackra vägen ser Du Hällekis säteri och har utsikt över Kinnekulle-viken och Läckö. Vägen passerar en järnvägs-övergång och därefter kommer Du till Råbäcks egendom. Sedan Du passerat corps de logiet tar Du till vänster över ytterligare en järnvägsöver-gång. Efter denna tar Du till höger och fortsätter cirka en km fram till avtagsvägen mot höger, till Råbäcks hamn. Fortsätt över järnvägen och ner till hamnen.

Upp