Västergötlands Fornminnesförening inbjuder till höstutflykt
lördag den 12 september till Göteborgs undre värld

Vi kommer att besöka kasematterna som är de underjordiska delarna till de omfattande bastioner och försvarsverk som under framför allt 1600-talet byggdes för att skydda och försvara det nyanlagda Göteborg som vid denna tid var Sveriges enda kontakt med Västerhavet.

Gotho Burgum Urbs Praeclara Emporium Celebre Portus Aptissimus Anno 1655
("Den berömda staden Göteborg, en välbesökt handelsplats med ytterst väl anordnad hamn år 1655")
Akvarelloriginal (95 x 141 cm) i Krigsarkivet; Stads- och fästningsplaner

Göteborg anlades primärt för handelsändamål och utgjorde under 1600-talets första hälft Sveriges enda öppning mot Västerhavet i den alltsedan medeltiden omtvistade smala landkorridoren mellan Danmark/Norge. Stadens kommersiella och strategiska riksintresse gjorde den därmed till ett attraktivt mål för fientliga angrepp. Centralmakten satsade därför stora resurser för att borgerskapet skulle kunna bedriva handel under säkra förhållanden.

Redan vid tiden för kartans tillkomst 1655 hade befästningsarbeten pågått en längre tid. 1639 framtogs, under krigshot från Danmark, en befästningsplan som resulterade i ett av de mest påkostade byggnadsprojekten i riket. Förutom befästningsgördeln runt staden skedde förbättringsarbeten på Nya Älvsborg mitt i Göta älvs inlopp.
Mera detaljer om befästningsanläggningarna hittar Du här.

Program

10.30 Samling vid Läroverksgatan 15, mitt emellan Pedagogiska institutionens B- och C-hus.
Läroverksgatan är en tvärgata till Magasinsgatan och utgår från f.d Sociala huset.
För de som kommer med bil finns parkeringshus under institutionsbyggnaden.
11.00 Efter uppdelning i tre grupper vandrar vi genom kasematterna till 16- och 1700-talens försvarsverk.
13.00 Lunch på restaurang Hamngatan i Ostindiska Kompaniets hus, nuvarande Stadsmuséets, lokaler.
Vi äter en lyxlandgång med ost, skinka och mimosasallad; kaffe/té, vatten/lättöl.
Eventuella önskemål om annan kost måste lämnas vid anmälan senast den 4 september.

Efter lunchen finns möjlighet för de som så önskar att enskilt besöka Stadsmuséet i samma hus (entréavgift).

Anmälan är obligatorisk och måste göras senast den 4 september via e-post till:
receptionen@vgmuseum.se eller per telefon 0511-260 70 eller 260 71 (vardagar utom måndagar 10-16).
Antalet platser är strikt maximerat till 60 personer och först till kvarn gäller därmed !

Kostnaden för medlem är endast 150 kronor - återstoden bjuder Fornminnesföreningen på. I beloppet ingår lunch och visningsavgift.
Beloppet betalas kontant vid ankomsten och gärna med jämna pengar.
Observera att anmälan är bindande - om Du inte kommer måste vi tyvärr debitera Dig i efterskott.

Välkommen till en spännande höstutflykt med militärhistoriska förtecken !

Upp