Västergötlands Fornminnesförening inbjuder till höstutflykt
9 september till Jonsered öster om Göteborg

09.00 - 10.00 Samling i mötesplatsen "Porten". Fornminnesföreningen bjuder på kaffe/te, smörgås och kaka
10.00 - 12.00 Guidad rundvandring i samhället. Vi får se Sveriges första radhus, kraftverket, kyrkan och Franciskanerkonventet
13.00 - 14.00 Lunch i restauranngen Le Mat. Bakad torsk, färskpotatis med äggsås och färska grönsaker alternativt söndagsstek, färskpotatis med gräddsås, gröna bönor och stekta morötter. Lättöl/vatten, kaffe och kaka.
Val av maträtt måste göras vid anmälan
14.00 -14.30 "Vägen till Lerum - sommarnöjen vid Aspens södra strand"; föredrag av Birgitta Waldenborg

Anmälan är obligatorisk och måste göras senast den 24 augusti via e-post till:

Antalet platser är maximerat till cirka 70 personer och först till kvarn gäller därmed!

Kostnaden för medlem är endast 150 kronor - återstoden bjuder Fornminnesföreningen på. I beloppet ingår förmiddagskaffe, lunch och visningsavgifter. Beloppet betalas kontant vid ankomsten och gärna med jämna pengar.

Observera att anmälan är bindande - om Du inte kommer måste vi tyvärr debitera Dig i efterskott.

Hjärtligt välkommen till en intressant höstutflykt!

I den 1899 som ålderdomshem uppförda tegelbyggnaden finns, sedan 1978, ett Franciskanerkonvent med nu sju bröder. Konventet ingår i den stora internationella franciskanska ordensgemenskapen under grenen Tertius ordo regularis sancti Francisci de Paenitentia (Helige Franciskus tredje orden för botgörare). Under det övergripande klostertemat Ora et labora (bed och arbeta) lever bröderna under klosterlöftena lydnad, fattigdom och kyskhet med de regelbundna tidebönerna och Mässan som evigt dygnsschema. Kroppsarbete, gästfrihet och enkla barmhärtighetsgärningar är vardagens ledord. Därutöver är konventets främsta pastorala verksamhet att driva gästhemmet i samma byggnad.

Vill Du veta mera, gå till konventets hemsida:

De första någorlunda moderna radhusen uppfördes i Paris under perioden 1605 - 1612. Till England kom radhuset under andra hälften av 1600-talet efter återuppbyggnaden efter den stora branden i London 1666. Med fabrikens skotska grundare och ägare är det kanske därför inte så märkligt att radhusen i Jonsered från 1840 blev de första i Sverige och följaktligen kom att kallas "Nybygget". Radhusen uppfördes av tegel från fabrikens eget, nu helt försvunna, tegelbruk som bostäder åt högre chefer och arbetsledare (spinn- och vävmästare). Här bodde också den förste brukspredikanten och tillika folkskolläraren Kristian Thorin (1837 - 1916).

e-post:

Upp